Sådan behandler vi dine personoplysninger på borgerforslag.dk
Når du anvender hjemmesiden borgerforslag.dk som hovedstiller af et borgerforslag, medstiller af et borgerforslag eller støtter af et borgerforslag, behandler vi nogle oplysninger om dig. Dette er nærmere beskrevet i det følgende.
Derfor behandler vi dine personoplysninger
Vores formål med at behandle dine personoplysninger på borgerforslag.dk er at varetage de opgaver, der følger af:
- Lov nr. 1672 af 26. december 2017 om en ordning for borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget. Loven er ændret ved lov nr. af 698 af 24. maj 2022.
- Bekendtgørelse nr. 843 af 8. juni 2022 om en ordning for borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget.
De oplysninger, vi indsamler i forbindelse med borgerforslagsordningen, bruger vi ikke til andre formål, og vi videregiver dem ikke til andre.
Sådan indhenter og behandler vi oplysninger om hovedstillere
Hovedstilleren er den person, som har indleveret et borgerforslag – enten gennem hjemmesiden borgerforslag.dk eller gennem den papirbaserede løsning, som borgere, der ikke bruger den digitale løsning, kan bruge i stedet for.
I det følgende kan du læse om, hvordan vi behandler oplysninger om hovedstilleren, hvis hovedstilleren bruger den digitale løsning. Se afsnittet ”Særligt for ikkedigitale borgere” nedenfor, hvis du vil vide, hvordan vi behandler oplysninger om hovedstillere, som bruger den papirbaserede løsning.
Man skal som hovedstiller identificere sig med MitID for at kunne skrive sit borgerforslag.
Når hovedstilleren har identificeret sig med MitID, henter systemet bag borgerforslag.dk oplysninger fra Det Centrale Personregister om hovedstillerens stemmeret til folketingsvalg og hovedstillerens navn og bopælskommune eller bopælsland eller adressebeskyttelse samt hovedstillerens UUID-nummer i MitID. UUID-nummeret er et personligt id-nummer, som entydigt identificerer den person, der findes bag en personsignatur.
Det er en betingelse for at benytte borgerforslagsordningen, at man har stemmeret til folketingsvalg, og oplysningerne om stemmeret bruger vi til at sikre, at hovedstilleren opfylder den betingelse.
Vi gemmer UUID-nummeret i systemet for at sikre, at hovedstilleren ikke samtidig er medstiller eller støtter af forslaget.
Vi offentliggør hovedstillerens navn og bopælskommune sammen med borgerforslaget på borgerforslag.dk. Hvis hovedstilleren har bopæl uden for Danmark, offentliggør vi oplysningen om bopælsland i stedet for oplysningen om bopælskommune. Hvis hovedstilleren har navne- og adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister, offentliggør vi oplysningen om adressebeskyttelse i stedet for oplysningen om bopælskommune eller bopælsland uden for Danmark.
Hovedstiller skal oplyse sin e-mailadresse. Hovedstilleren kan vælge også at oplyse sit telefonnummer. E-mailadressen og det eventuelle telefonnummer offentliggør vi sammen med forslaget.
Hvis man går væk fra hjemmesiden, efter at man er begyndt på at skrive sit borgerforslag, men inden man har inviteret sine medstillere, gemmer systemet automatisk det, man har skrevet, som en kladde. Kladden knyttes til ens UUID-nummer i MitID, og den kommer automatisk frem, hvis man identificerer sig igen på borgerforslag.dk med MitID inden for 14 dage.
Sådan sletter vi oplysninger om hovedstillere
Vi sletter et borgerforslag fra systemet, hvis forslaget bortfalder, fordi der ikke inden for fristen på 14 dage er mindst tre medstillere, som har bekræftet, at de vil være medstillere. Samtidig sletter vi alle oplysninger om hovedstilleren og eventuelle medstillere, som allerede har bekræftet. Det samme gælder, hvis Folketingets Administration afviser forslaget, fordi dets indhold ikke overholder reglerne for borgerforslag.
Hvis systemet har gemt en kladde, der er knyttet til en hovedstillers UUID-nummer, sletter systemet automatisk kladden og det tilknyttede UUID-nummer, hvis hovedstilleren ikke inden for 14 dage har identificeret sig igen med MitID på borgerforslag.dk.
Hvis et borgerforslag ikke opnår støtte fra 50.000 borgere inden for fristen på 180 dage, gemmer vi selve forslaget i systemet, men vi gemmer ikke hovedstillerens navn, der er hentet fra Det Centrale Personregister. Den indtastede e-mailadresse, det eventuelt indtastede telefonnummer og hovedstillerens UUID-nummer gemmer vi heller ikke.
Selve forslaget vil altså fortsat være tilgængeligt på borgerforslag.dk med oplysninger om hovedstillerens bopælskommune, bopælsland eller adressebeskyttelse.
Hvis borgerforslaget opnår støtte fra 50.000 borgere inden for fristen på de 180 dage, gemmer vi fortsat hovedstillerens navn, der er hentet fra Det Centrale Personregister, den indtastede e-mailadresse, det eventuelt indtastede telefonnummer og UUID-nummeret i systemet. Vi gemmer det, indtil Folketingets behandling af det beslutningsforslag, som måtte følge af borgerforslaget, er færdig, eller indtil det står klart, at et sådant beslutningsforslag ikke vil blive fremsat i Folketinget.
Selve forslaget vil herefter være tilgængeligt på borgerforslag.dk med oplysninger om hovedstillerens bopælskommune, bopælsland eller adressebeskyttelse.
Læg mærke til, at vi gemmer oplysninger om sagsbehandlingen af forslaget både før, i og efter perioden, hvor borgerforslaget er offentligt tilgængeligt, fordi der indsamles støtteerklæringer. Det gælder også oplysninger om hovedstillerens og medstillernes identitet i tilknytning til forslaget og en eventuel e-mailkorrespondance mellem hovedstilleren af forslaget og Folketingets Administration.
Oplysningerne gemmer vi i Folketingets Administrations almindelige journal- og sagsbehandlingssystemer. Formålet med det er navnlig at sikre dokumentation af sagsbehandlingen, f.eks. for at kunne rekonstruere hændelsesforløb, hvis der skulle opstå uenighed mellem Folketingets Administration og borgere om sagsbehandlingen af borgerforslaget.
Sådan indhenter og behandler vi oplysninger om medstillere
Medstillere er personer, som sammen med hovedstilleren stiller sig offentligt bag et borgerforslag. For at få et borgerforslag offentliggjort på borgerforslag.dk og for at kunne indsamle støttetilkendegivelser fra offentligheden skal hovedstilleren have inviteret mindst tre og højst ti medstillere. Det skal ske, i forbindelse med at forslaget sendes, og mindst tre af de inviterede medstillere skal have accepteret at ville være medstillere.
Man kan acceptere at være medstiller enten gennem hjemmesiden borgerforslag.dk eller gennem den papirbaserede løsning, som er til rådighed for borgere, der ikke benytter den digitale løsning.
I det følgende kan du læse om, hvordan vi behandler oplysninger om medstillere, der bruger den digitale løsning. Vi henviser til afsnittet ”Særligt for ikkedigitale borgere” nedenfor, hvis du vil vide, hvordan vi behandler oplysninger om medstillere, som bruger den papirbaserede løsning.
Man bekræfter, at man vil være medstiller af et borgerforslag, ved at benytte det link, som man har modtaget i en e-mail fra systemet med invitationen til at være medstiller. Når man benytter linket, kommer man ind på en side under borgerforslag.dk, hvor man skal identificere sig med MitID.
Når medstilleren har identificeret sig med MitID, henter systemet bag borgerforslag.dk oplysninger fra Det Centrale Personregister om medstillerens stemmeret til folketingsvalg og medstillerens navn og bopælskommune eller bopælsland eller adressebeskyttelse samt medstillerens UUID-nummer i MitID. UUID-nummeret er et personligt id-nummer, som rummer en entydig identifikation af den person, der er bag en personsignatur.
Det er en betingelse for at benytte borgerforslagsordningen, at man har stemmeret til folketingsvalg, og oplysningerne om stemmeret bruger vi til at sikre, at medstilleren opfylder denne betingelse.
UUID-nummeret gemmer vi i systemet for at sikre, at medstilleren ikke samtidig er hovedstiller eller støtter af forslaget, og at den samme person kun optræder som medstiller af forslaget én gang.
Vi offentliggør medstillerens navn og bopælskommune eller oplysning om bopælsland uden for Danmark eller om adressebeskyttelse sammen med borgerforslaget på borgerforslag.dk.
Medstilleren skal bekræfte at ville være medstiller og oplyse sin e-mailadresse. Medstilleren kan vælge også at oplyse sit telefonnummer. E-mailadressen og det eventuelle telefonnummer offentliggør vi sammen med forslaget.
Sådan sletter vi oplysninger om medstillere
Vi sletter borgerforslaget fra systemet, hvis forslaget bortfalder, fordi der ikke inden for fristen på 14 dage er et tilstrækkeligt antal medstillere, som har accepteret at ville være medstillere. Vi sletter også alle oplysninger om hovedstilleren og medstillere, som allerede har accepteret. Det samme gælder, hvis forslaget afvises af Folketingets Administration, fordi dets indhold ikke overholder reglerne for borgerforslag.
Hvis borgerforslaget ikke opnår støtte fra 50.000 borgere inden for fristen på 180 dage, sletter vi medstillernes UUID-numre, navne, der er indhentet fra Det Centrale Personregister, og de indtastede e-mailadresser og eventuelle telefonnumre.
Selve forslaget vil fortsat være offentligt tilgængeligt på borgerforslag.dk sammen med oplysningerne om medstillernes bopælskommune, bopælsland eller adressebeskyttelse.
Hvis borgerforslaget opnår støtte fra 50.000 borgere inden for fristen på 180 dage, gemmer vi fortsat medstillernes navne, der er indhentet fra Det Centrale Personregister, de indtastede e-mailadresser, de eventuelle indtastede telefonnumre og UUID-numre i systemet. Vi gemmer det, indtil Folketingets behandling af det beslutningsforslag, som måtte følge af borgerforslaget, er færdig, eller indtil det står klart, at et sådant beslutningsforslag ikke vil blive fremsat for Folketinget.
Herefter sletter vi medstillernes UUID-numre, navne, der er indhentet fra Det Centrale Personregister, og de indtastede e-mailadresser og eventuelle indtastede telefonnumre.
Selve forslaget vil fortsat være offentligt tilgængeligt på borgerforslag.dk sammen med oplysningerne om medstillernes bopælskommune eller bopælsland uden for Danmark eller om adressebeskyttelse.
Læg mærke til, at vi gemmer oplysninger om administrationen af borgerforslagsordningen både før, i og efter perioden, hvor et borgerforslag er offentligt tilgængeligt, fordi der indsamles støtteerklæringer. Det gælder også oplysninger om hovedstilleres og medstilleres identitet i tilknytning til bestemte forslag og en eventuel e-mailkorrespondance mellem en medstiller og Folketingets Administration.
Oplysningerne gemmer vi i Folketingets Administrations almindelige journal- og sagsbehandlingssystemer. Formålet med det er navnlig at sikre dokumentation af sagsbehandlingen, f.eks. for at kunne rekonstruere hændelsesforløb, hvis der skulle opstå uenighed mellem Folketingets Administration og borgere om sagsbehandlingen af borgerforslaget.
Sådan indhenter og behandler vi oplysninger om støttere
Støttere er de personer, der tilkendegiver deres støtte til et borgerforslag, med henblik på at forslaget kan komme til behandling i Folketinget. Man kan være støtter af et forslag enten gennem den digitale løsning på borgerforslag.dk eller gennem den papirbaserede løsning, som er til rådighed for borgere, der ikke benytter den digitale løsning.
I det følgende kan du læse om, hvordan vi behandler oplysninger om støttere, som bruger den digitale løsning. Vi henviser til afsnittet ”Særligt om ikkedigitale borgere” nedenfor, hvis du vil vide, hvordan vi behandler oplysninger om støttere, der bruger den papirbaserede løsning.
Når man klikker på ”støt forslaget” under et borgerforslag på borgerforslag.dk, kommer man til en side, hvor man skal identificere sig med MitID.
Når støtteren har identificeret sig med MitID, henter systemet oplysninger om støtterens stemmeret til folketingsvalg fra Det Centrale Personregister.
Det er en betingelse for at benytte borgerforslagsordningen, at man har stemmeret til folketingsvalg, og oplysningerne om stemmeret bruger vi til at sikre, at støtteren opfylder denne betingelse.
Herefter gemmer systemet støtterens UUID-nummer fra MitID for at sikre, at støtteren ikke samtidig er hovedstiller eller medstiller af forslaget, og at den samme person kun støtter forslaget én gang. UUID-nummeret er et personligt id-nummer, som rummer en entydig identifikation af den person, der findes bag en personsignatur.
Vi opbevarer ingen oplysninger om støttere ud over UUID-nummeret i systemet, og vi offentliggør ingen personoplysninger om støttere i tilknytning til de enkelte borgerforslag.
Sådan sletter vi oplysninger om støttere
Vi opbevarer UUID-numrene for støtterne af et borgerforslag, så længe indsamlingen af støtteerklæringer for forslaget varer.
Vi sletter UUID-numrene fra MitID for dem, der har registreret sig som støttere af et borgerforslag, hvis borgerforslaget ikke opnår støtte fra 50.000 borgere inden for fristen på 180 dage.
Hvis borgerforslaget opnår støtte fra 50.000 borgere inden for fristen, fortsætter indsamlingen af støtteerklæringer, indtil Folketingets behandling af det beslutningsforslag, som måtte følge af borgerforslaget, er færdig, eller indtil det står klart, at et sådant beslutningsforslag ikke vil blive fremsat for Folketinget. Derefter lukker vi indsamlingen af støtteerklæringer for forslaget, og vi sletter de gemte UUID-numre.
Læg mærke til, at vi gemmer en eventuel e-mailkorrespondance mellem Folketingets Administration og en støtter af et borgerforslag i Folketingets Administrations almindelige journal- og sagsbehandlingssystemer. Formålet hermed er navnlig at sikre dokumentation af sagsbehandlingen, f.eks. for at kunne rekonstruere hændelsesforløb, hvis der skulle opstå uenighed mellem Folketingets Administration og borgere om administrationen af ordningen.
Særligt for ikkedigitale borgere
Borgere, som ikke benytter den digitale løsning på borgerforslag.dk, og som vi herefter kalder ikkedigitale borgere, kan i stedet benytte en papirbaseret løsning. De kan tilkendegive, at de ønsker at være hovedstiller, medstiller eller støtter af et borgerforslag, ved at indsende en blanket med de relevante oplysninger til Folketingets Administration med fysisk post.
Når vi modtager en blanket fra en ikkedigital borger, undersøger vi ved at slå op i Det Centrale Personregister, om borgeren har stemmeret til folketingsvalg. Det er en betingelse for at benytte borgerforslagsordningen, at man har stemmeret til folketingsvalg, og oplysningerne om stemmeret bruger vi til at sikre, at borgeren opfylder denne betingelse.
Det Centrale Personregister indeholder ikke oplysninger om valgret for personer med fast bopæl på Færøerne. Disse skal derfor afgive en erklæring om, at de har stemmeret til Folketinget. Erklæringen træder i stedet for Folketingets Administrations opslag af, at den pågældende har valgret, ved at slå personen op i Det Centrale Personregister. Hvis de ikke har et cpr-nummer, skal de i stedet oplyse deres færøske p-tal.
Hvis betingelsen om stemmeret er opfyldt, indtaster Folketingets Administration oplysningerne fra blanketten i systemet. Vi behandler de indtastede oplysninger på samme måde som de tilsvarende oplysninger om borgere, der har brugt den digitale løsning.
Læg mærke til, at vi gemmer korrespondance pr. post eller e-mail mellem Folketingets Administration og ikkedigitale borgere i Folketingets Administrations almindelige journal- og sagsbehandlingssystemer. Formålet er navnlig at sikre dokumentation af sagsbehandlingen, f.eks. for at kunne rekonstruere hændelsesforløb, hvis der skulle opstå uenighed mellem Folketingets Administration og borgere om administrationen af ordningen.
De blanketter, vi modtager fysisk, gemmer vi i et afgrænset tidsrum. Vi opbevarer dem bag lås, og de er kun tilgængelige for medarbejdere i Folketingets Administration, som har brug for at få adgang til oplysningerne i blanketterne for at varetage arbejdsopgaver i relation til borgerforslagsordningen.
Deling på sociale medier
Den digitale løsning på borgerforslag.dk giver dig mulighed for, at du kan dele oplysninger om din støtte til et borgerforslag på visse sociale medier.
Vi opfordrer dig til at læse disse sociale mediers privatlivspolitik, inden du benytter dem, i og med at deling af oplysninger på sociale medier er underlagt det sociale medies brugervilkår og bestemmelser om behandling af personoplysninger.
Folketinget er ikke ansvarlig for indhold, som brugere af borgerforslagsordningen deler på sociale medier i tilknytning til borgerforslag.
Sikkerhed og logning i den digitale løsning på borgerforslag.dk
Kommunikation mellem brugerne og systemet foregår via en krypteret og sikker forbindelse.
Systemet er hostet eksternt, og Folketingets Administration har indgået en databehandleraftale, som vi løbende kontrollerer.
Vi opbevarer data, som vi behandler i systemet, på servere, der fysisk befinder sig i EU.
Dataansvarlig myndighed og kontakt
Folketinget er den dataansvarlige myndighed for borgerforslagsordningen.
Du kan kontakte Folketingets Administration med spørgsmål om, hvordan vi i Folketingets Administration behandler personoplysninger i forbindelse med borgerforslagsordningen. Du kan sende en e-mail til os på borgerforslag@ft.dk, eller du kan ringe til os på telefon 3337 5500.
Du kan også sende et brev til os:
Folketinget
Att.: Borgerforslag
Christiansborg
1240 København K
Du kan også kontakte Folketingets Administrations databeskyttelsesrådgiver på e-mail dpo@ft.dk eller på telefon 3337 5500 eller ved at sende et brev att. databeskyttelsesrådgiveren.